Zet feedback om in betere bedrijfsresultaten
Waarom is een VoC-programma belangrijk voor jouw bedrijf?
The Voice of the Customer maakt de stem van je klanten luid en duidelijk. Het programma geeft je systematisch inzicht in alle voorkeuren, problemen en klachten van je klanten. Daarmee boor je kansen aan om je aanbod en service klantgericht te verbeteren, online èn offline. En de gesloten feedbackloop zorgt er niet alleen voor dat je klanten zich gehoord voelen. Hun feedback belandt ook bij afdelingen die het inzetten om de klantbeleving te verbeteren. Een VoC-programma is dus als 2 dubbelzijdige zwaarden ineen!
Leer luisteren naar de stem van je klant in 8 stappen met Return On Experience
We stellen vast waarom je een VoC-programma opzet en wat je ermee wilt bereiken. Dit helpt bij het bepalen van de juiste aanpak en de te verzamelen data.
Stap 2
Stap 3
Stap 4
We beginnen klein. We bepalen waar we mee beginnen en hoe we geleidelijk klantgroepen, klantreizen en contactmomenten kunnen toevoegen aan het programma.
Stap 5
We implementeren de gesloten feedbackloop, en bepalen wie intern welke verantwoordelijkheid krijgt voor het opvolgen van feedback.
Stap 6
Stap 7
Stap 8
We evalueren samen de resultaten. Tevreden? Dan schalen we op naar meerdere klantgroepen, klantreizen of contactmomenten. En we sturen altijd bij waar nodig.
Dit bereik je met mijn Voice of the customer-programma
- Gegeven feedback wordt structureel en systematisch verzameld voor opvolging
- De stem van de klant dringt door tot iedereen in de organisatie, en hoe eigen acties daaraan bijdragen
- Feedback biedt voortaan directe, overtuigende handvatten
- Kansen voor klantgerichte verbeteringen en digitale innovatie worden kristalhelder
- Klantrelaties verbeteren, bedrijfsresultaten stijgen
Feedback verzamelen met een onderzoeksplatform
Feedback verzamelen met een onderzoeks-platform
Om feedback te verzamelen maak ik gebruik van het onderzoeksplatform van CYS.
Return on experience
Wil jij ook groeien door effectieve klantfeedback?
Benieuwd welke customer experience-aanpak wél werkt voor jouw B2B-bedrijf? Ik denk graag vrijblijvend met je mee. Plan hier jouw gratis adviesgesprek via Teams of telefoon.
Ontdek meer diensten
Customer journey in kaart
B2B Buyer persona maken
Klanttevredenheidsonderzoek
Service design
Interim, consultancy en coaching
Boost de klantgerichtheid van je bedrijf, met een vorm van freelance ondersteuning die past bij de doelen en behoeften van je medewerkers, management en bedrijf: interim ondersteuning, strategisch advies of klantgerichtheidscoaching.
Ontdek meer diensten
Customer journey in kaart
B2B Buyer persona maken
Klanttevredenheids-onderzoek
Service design
Interim, consultancy en coaching
Boost de klantgerichtheid van je bedrijf, met een vorm van freelance ondersteuning die past bij de doelen en behoeften van je medewerkers, management en bedrijf: interim ondersteuning, strategisch advies of klantgerichtheidscoaching.
Veelgestelde vragen
Wat is the Voice of the Customer voor programma?
Wat is een gesloten feedbackloop?
Hoe werkt de gesloten feedbackloop?
Welke soorten feedback worden meegenomen in het Voice of the Customer-programma?
Verdieping in klantfeedback
Kennis over het rendement van investeren in klantbeleving
De kennis over het financiële rendement van klantbeleving In deel 1 van deze artikelreeks stond ik stil bij het belang van de business case van CX. Als vervolg daarop sta ik stil bij de vraag: wat...
De business case van investeringen in customer experience
Meer investeren niet altijd beter Zoals uit de in het vorige artikel genoemde onderzoeken blijkt, is investeren in de klantbeleving zinvol. Het loont om op de lange termijn voorop te lopen in...