Iedere klantreis moet een topervaring zijn
Waarom is je customer journey in kaart brengen zo belangrijk?
De 3 klantreis-fases
Geen klantreis is hetzelfde. Toch zijn deze 3 klantreis-fases aanwezig in ieder proces:
1. Klant worden
2. Klant zijn
Klant blijven
Goed om te weten: een klantreis is geen rechte lijn. In elke fase stemmen stakeholders af met collega’s en adviseurs. Veel fases worden opeenvolgend doorlopen, maar ook min of meer gelijktijdig en vaak meermaals. Daarom moet je zicht hebben op de totale klantreis.
In 4 stappen je klantreis in kaart brengen met Return On Experience
We bepalen samen je doel. Daarna bepalen we de doelgroepen en scope, zodat we efficiënt beginnen aan het in kaart brengen van je klantreis. Van alle stakeholders bij je klant, die met jou op reis zijn.
Stap 2
Stap 3
Stap 4
We visualiseren de ideale klantreis. Hierbij selecteren we de beste kansen en ideeën op gebied van digitalisering, innovatie en verbetering om de beste klantbeleving realiteit te maken.
Dit bereik je met je customer journey in kaart brengen
- Je krijgt vanuit het klantperspectief diepgaand inzicht in de verschillende stappen die jouw B2B-klanten doorlopen, inclusief de obstakels die ze tegenkomen
- Je producten, service, communicatie en klantbeleving – digitaal èn offline, krijgen een upgrade dankzij dit inzicht
- Je team leert hoe zij voortaan zelf de klantverwachtingen kunnen interpreteren, waarmaken én overtreffen
- Iedereen in de organisatie leert hoe ze bijdragen aan jouw klantbeleving
- Je klanttevredenheid en klantloyaliteit stijgen
Return on experience
Jouw klantreis helder uitgestippeld?
Benieuwd welke customer experience-aanpak wél werkt voor jouw B2B-bedrijf? Ik denk graag vrijblijvend met je mee. Plan hier jouw gratis adviesgesprek via Teams of telefoon.
Ontdek meer diensten
B2B Buyer persona maken
Klanttevredenheidsonderzoek
Voice of the customer
Service design
Interim, consultancy en coaching
Boost de klantgerichtheid van je bedrijf, met een vorm van freelance ondersteuning die past bij de doelen en behoeften van je medewerkers, management en bedrijf: interim ondersteuning, strategisch advies of klantgerichtheidscoaching.
Ontdek meer diensten
B2B Buyer persona maken
Klanttevredenheids-onderzoek
Voice of the customer
Service design
Interim, consultancy en coaching
Boost de klantgerichtheid van je bedrijf, met een vorm van freelance ondersteuning die past bij de doelen en behoeften van je medewerkers, management en bedrijf: interim ondersteuning, strategisch advies of klantgerichtheidscoaching.
Veelgestelde vragen
Wat is het verschil tussen een customer journey en een B2B buyer journey?
Voor wie is de klantreis in kaart brengen een oplossing?
Wat is het verschil tussen een stakeholder en een klant?
Wat is customer journey mapping?
Wat zijn touchpoints?
Welke technieken gebruik je voor een effectief outside-in customer journey-onderzoek?
Wat is een persona?
Verdieping in customer journeys
Kennis over het rendement van investeren in klantbeleving
De kennis over het financiële rendement van klantbeleving In deel 1 van deze artikelreeks stond ik stil bij het belang van de business case van CX. Als vervolg daarop sta ik stil bij de vraag: wat...
De business case van investeringen in customer experience
Meer investeren niet altijd beter Zoals uit de in het vorige artikel genoemde onderzoeken blijkt, is investeren in de klantbeleving zinvol. Het loont om op de lange termijn voorop te lopen in...